eng: service
Definicja
wyjście organizacji, z przynajmniej jednym działaniem nieodzownie przeprowadzonym między organizacją a klientem 1)
Przykład
Dostarczanie usługi może obejmować, na przykład:
- działanie przeprowadzone na dostarczonym przez klienta wyrobie materialnym (np. naprawiany samochód);
- działanie przeprowadzone na dostarczonym przez klienta wyrobie niematerialnym (np. oświadczenie majątkowe niezbędne do przygotowania zeznania podatkowego);
- dostarczenie wyrobu niematerialnego (np. przekazanie informacji w kontekście przekazywania wiedzy);
- tworzenie właściwej atmosfery dla klienta (np. w hotelach i restauracjach).
Komentarz
- Elementem dominującym usługi jest zwykle jej niematerialność.
- Usługa często obejmuje działania na styku z klientem w celu ustalenia wymagań klienta, jak również podczas dostarczenia usługi, i może obejmować ciągłe relacje tak jak w przypadku banków, księgowości, organizacji publicznych, np. szkół lub szpitali.
- Z reguły z usługi korzysta klient.
1) EN ISO 9000:2015 pkt 3.7.7